donderdag 22 september 2011

Contact met de diepere lagen in jezelf

Door mediteren kom je in contact met jezelf. Je ontwikkelt een observatie vermogen om waar te nemen, bijvoorbeeld de fysieke sensaties die je ervaart. Naarmate je meer mediteert zal je lichaamssensitiviteit toenemen en kun je steeds diepere lagen van jezelf waarnemen (net als de wijnconnaisseur die door de jaren heen steeds meer nuances kan waarnemen). Toch blijven we vaak weg van onze diepere lagen, omdat:

  • De pijn die we tegenkomen en daarmee het natuurlijke afweermechanisme zijn te groot (het mechanisme zorgt ervoor dat we weggaan van de pijn die we niet willen ervaren)
  • De lichaamssensitiviteit nog niet zo voldoende is
  • De mate van mildheid en aandacht nog niet voldoende zijn om deze pijn te omvatten.
Mediteren in groepen en meditatiebegeleiding

Elke deelnemer brengt zijn energie en intensiteit mee naar de groep. De gezamenlijke energie biedt mogelijkheden voor intensere en diepere meditaties dan je veelal alleen kunt. Je kunt je voorstellen dat elke gedachte, emotie of elk verlangen aanwezig is in de vorm van energie of trillingen. Deze zijn (on)bewust voelbaar en in de ruimte aanwezig. Hoewel je daar misschien niet bewust van bent, reageert je lichaam daar direct op. Wanneer je in de meditatie wordt uitgenodigd om te observeren wat er is, observeer je jezelf, maar direct ook de energie die in de ruimte aanwezig is. Je wordt uitgenodigd om met mildheid te zijn naar jezelf, je eigen emoties, gedachten en verlangens, maar daarmee ook naar alle andere deelnemers met hun emoties en gedachten en verlangens.

Het belang van de meditatieleraar / meditatiedocent

De meditatiedocent verbindt in eerste instantie de groep en zet als eerste de energie neer. Doorgaans heeft de docent op diepere lagen de emoties doorleeft en is hij of zij in staat met mildheid te zijn naar deze emoties van zichzelf en anderen. Net zoals alle emoties, gedachten, verlangens van de deelnemers in de ruimte aanwezig zijn, geldt dat ook voor de mildheid, aandacht en de energie die de docent inbrengt. Deze bieden een veiligheid en ruimte waardoor de deelnemers gemakkelijker naar diepere lagen kunnen afzakken.

Lees verder over mindfulness coaching of over de krachtigste persoon bepaalt de sfeer.

In een andere emotie stappen

Je gedraagt je naar hoe je je voelt.
Voel je je vrolijk, dan gedraag je je anders naar mensen toe dan wanneer je boos of verdrietig bent. De emotie is altijd gekoppeld aan een mentale (gedachten) en een fysieke (houding) component. Ik zou ook kunnen zeggen: ‘je gedraagt je naar hoe je denkt’ of ‘je gedraagt je naar hoe je loopt’ of zelfs ‘je gedraagt je naar de woorden die je zegt’. Al deze componenten veranderen in meer of mindere mate wanneer je gevoel verandert.

Mindfulness en emoties
Vanuit mindfulness gaat het om aanvaarding van het moment. Het is ook mijn ervaring dat dit de beste lange termijn strategie is wanneer het over emoties gaat. Je kunt immers niet weglopen van jezelf. Ik ben echter ook praktisch en soms is het niet even snel en simpel om te aanvaarden hoe je je voelt. Soms is het ook leerzaam om bewust in een andere (vaak minder bekende) emotie te stappen. Hieronder een techniek om in een andere energie te stappen, waarbij je alle bovenstaande componenten aanpakt.

Veranderen hoe je voelt
Hoe meer componenten mee veranderen, hoe succesvoller je in de andere emotie kunt stappen.
1. Zoek een rustige plek waar je niet gestoord wordt.
2. Stel je voor: Haal een herinnering voor de geest waarbij je je geweldig (of iets anders) voelde. Let op dat ene belangrijkste moment.
3. Let op: hoe intentioneler je bent, hoe effectiever deze oefening
4. Wat deed je, met wie, wat zag je, wat hoorde je, etc. Let op specifieke details.
5. Als muziek hierbij een rol speelt, misschien helpt het om deze muziek op te zetten
6. Haal terug hoe jij je voelde. Wees specifiek waar je in je lijf je dit prettige gevoel nu opmerkt.
7. Breng de fysieke component erbij, dit is erg belangrijk. Ga staan zoals je stond en beweeg zoals je bewoog. Merk op dat deze beweging intentioneel blijft.
8. Ga verder met de beweging, haal de herinnering voor de geest, maak de beweging groter. Stel je voor dat het gevoel in je lijf zich uitbreid, maar het groter.
Lees hier tips om je beter te voelen. 

Werkt een stap niet, ga dan terug naar de vorige stap. Het is vaak makkelijker om deze techniek in tweetallen uit te voeren. De ander kan je helpen over de drempel van je eigen beperkingen heen te stappen. Merk je dat het totaal niet werkt, dan zit je waarschijnlijk te diep vast in je huidige emotie. Wees mild en met aandacht voor jezelf en hoe je voelt. Lees hier verder voor (lange termijn) tips voor om te gaan met emoties.
Onbewust kun je jezelf tegenwerken. Wil je een vrijblijvende afspraak om dit uit te proberen? Neem contact met me op.