vrijdag 16 december 2011

Verlichting......ben jij al beetje verlicht?

Verlichting is volgens de mystici en boekjes ‘volledig begrip’, ‘het kennen van god’, ‘ontwaakt’, ‘vrij van het lijden’ en daarmee een ultiem gevoel van ‘liefde’ en ‘innerlijke rust’. Ik citeer een vriend van me: “Vrij van lijden? Verlichting is als je steeds je hoofd tegen de muur bonkt en er vervolgens mee stopt. Dat is pas verlichting.” Dat kan natuurlijk ook.....allemaal prachtige woorden.

Iedereen is met momenten verlicht. 

Ook jij hebt zelf een moment van verlichting gehad. Je herkent vast momenten dat je helemaal aanwezig was, liefdevol, zonder oordelen naar de ander of naar jezelf, volledig in het nu. De zijn momenten van volledige aanwezigheid. Je bent niet met je gedachten in de toekomst of in het verleden. Je bent volledig aanwezig in het nu. Verlicht zijn die mensen die in het nu zijn.

De ultieme verlichting-test 

Ga een weekje met je ouders of naaste familie op vakantie. Juist bij familie staan we open en zijn onze automatische gedragspatronen het meest zichtbaar. Juist dan heb je de kans om emotioneel geraakt te worden. Als je merkt dat je de gehele week volledig in liefde kunt zijn, zonder oordeel, zonder te vluchten in je gedachten en zonder in een emotie te stappen als reactie op de ander, dan heb je zeker een grote stap gezet op de verlichtingsladder.

Verlichting is acceptatie van jezelf 

Ik weet niet of het eenvoudiger is om jaren in een klooster te zitten, met alle rust om je heen en te mediteren tot je 'het' heldere moment hebt ervaren. In het dagelijkse leven en in contact met anderen kom je jezelf tegen. Diepere emotie-lagen komen dan vanzelf naar de oppervlakte. Je zou jezelf ook kunnen afsluiten voor bepaalde ervaringen en bepaalde mensen. Verlichting gaat niet over negeren, jezelf afsluiten, vluchten in gedachten, een muurtje om je heen zetten zodat je niets meer voelt. Verlichting is liefdevol kunnen zijn met jezelf en met wat je ervaart in contact met de wereld om je heen.

donderdag 15 december 2011

Uitwisselbaarheid van emoties en gedachten

Emoties roepen gedachten en gedrag op. Hoe bozer of blijer je voelt, hoe sterker je zult reageren. Zo ook roepen gedachten emoties op en vervolgens ook weer gedrag, of dat nu verbaal of non-verbaal gedrag is.

Vergelijk onderstaande zinnen eens:

1. Ik eis dat je luistert naar me!

2. Jij moet luisteren naar me

3. Ik wil dat je luistert naar me

4. Luister graag eens naar me

5. Het zou fijn zijn als je luistert naar me

Aan de eerste zin zit een sterkere emotionele lading dan bij de laatste zin. Hoe krachtiger de gedachten zijn die in je opkomen, hoe sterker de emoties, hoe groter de woorden die gaat gebruiken en hoe sterker je zult reageren.

De gedachten en gevoelens die je hebt zijn verbonden met elkaar.

Echter niet alle gedachten zijn verbonden aan gevoelens. Er zijn immers zoveel gedachten en sommige gedachten komen niet in jouw hoofd voor, terwijl ze wel bij andere mensen door het hoofd kunnen spoken. Die gedachten die bij jou blijven hangen, blijven bij je plakken omdat er een emotionele lading of beleving aan zit.

Waar gedachten niet tastbaar zijn, zijn emoties wel voelbaar in het lijf. Ze komen tot uiting in verbaal en non-verbaal gedrag. Emoties en gedachten zijn in jou een en hetzelfde. Je zou ze kunnen zien als energie, waarbij de emoties een meer vaste vorm hebben.

Lees verder over omgaan met emoties of wat zijn gedachten of de wijsheid van het lichaam

woensdag 14 december 2011

De beperkingen van je hoofd

De capaciteit van je ratio is wezenlijk zeer beperkt. Denk aan alle duizenden signalen die je elke seconde via je zintuigen oppikt. Als je elk signaal wil begrijpen dan loopt je hersenpan vast, dat zal iedereen begrijpen. Ook als je alles wil controleren wat er gebeurt, loop je vast, aangezien je nooit alles kunt controleren. Toch proberen we alles te controleren en te begrijpen.

Ratio vs lichaamsintuitie Bij complexe beslissingen zijn er teveel elementen die we in onze afweging willen meenemen. Onze ratio heeft niet de capaciteit om deze argumenten allemaal mee te nemen in onze afwegingen. Het lichaam heeft de kennis. Door te luisteren naar het lichaam, de signalen en de emoties die het lichaam afgeeft, heb je een bron van informatie waardoor je sneller en effectiever bent in je besluitvormingsproces. Lees verder over de wijsheid van de ademhaling.

Iedereen kiest op gevoel, de rationele mens heeft echter meer argumenten nodig om een goed gevoel te krijgen.

maandag 21 november 2011

Inspiratie en motivatie filmpjes

Enkele youtube filmpjes ter inspiratie en motivatie die ik eens te zien kreeg. Ken je er meer, mail me en dan zet ik ze erbij.

Inspiratie en motivatie speech van Steve Jobs

 

Severn Suzuki – The girl who silenced the world for five minutes  

Never ever give up

Klik op het linkje! Inspirerend.....Slomo.....van Dokter naar Skater.. 

 Inspirator en motivator. Een flimpje wat je gezien moet hebben. Nick Vujicic – No arms, no legs, no worries  

 Will.i.am

   

Klik op het linkje! Inspiratie voor moeder aarde, met prachtige beelden 

 Laat jezelf inspireren om anderen een kans te geven Wie weet wat er gebeurt.....  

Inspirerend youtube filmpje over bewustwording

Wat is jouw inspiratie en motivatie?

vrijdag 21 oktober 2011

Mindfulness coach top 6 belangrijke eigenschappen

Mindfulness coaching: “het begeleiden van de ander bij het
aanvaarden van zichzelf.”

1. Aanvaarding van jezelf. De ander begeleiden in het aanvaarden van zichzelf, begint bij aanvaarding van jezelf.

Wanneer jij als coach je eigen emoties niet kunt toelaten heb je er waarschijnlijk een oordeel over (vergelijk jezelf met het oordeel loze kind die binnen 5 minuten alle emoties de revue kan laten passeren zonder er iets van te vinden). Elk oordeel over het toelaten van je emoties is direct voelbaar bij de coachee, bv. ‘ik mag niet boos zijn’. De coachee zal dit (on)bewust waarnemen, en voelen dat hij niet boos mag zijn. Hij zal hierdoor minder makkelijk (of niet) contact kunnen maken met deze emoties. Hoe kun je de boosheid van je coachee aanvaarden als je je eigen boosheid veroordeelt? Dat is onmogelijk.

2. Bewustzijn van je energie, omdat energie, energie oproept bij de ander. (energie is het totaalpakket aan gevoelens,overtuigingen, emoties, verwachtingen etc. die je (on)bewust neerzet in een ontmoeting)

Wanneer je enthousiast of verdrietig bent, voelt de ander dat. Zo is ook de rust of onrust die iemand heeft direct voelbaar. Ook de oordelen die je hebt over emoties zoals bij punt 1 genoemd zijn direct voelbaar. Jouw energie heeft direct impact op de coachee en de loop van het gesprek. Scherm je als coach je emoties af voor je cliënten? De cliënt voelt dit en sluit ook haar emoties af.
Zo is al bewezen dat kinderen waarvan je verwacht dat ze slim zijn beter presteren dan kinderen waarvan je verwacht dat ze dom zijn. Jouw verwachtingen zijn voelbaar en nodigen bij de ander direct uit om dit te laten zien. Wees authentiek in wat je voelt en ervaart!

3. Liefdevolle aandacht is helend

Er is niets zo helend als liefdevolle aandacht. Denk aan de liefde die de moeder geeft aan haar kind waardoor alle pijn verdwijnt en het kind in overgave kan zijn met wat er is. Deze liefde is bij iedereen aanwezig en geeft de coachee de ruimte zichzelf over te geven aan wat er is. Aanvaarden van jezelf is niets anders dan overgave aan het moment en dat wat er op dat moment is.

4. Aanwezigheid en aandacht

Je merkt direct in een gesprek wanneer jouw gesprekspartner aan iets anders denkt. Luistert de ander wel? Ook de coach is mens en zal in het gesprek vast en zeker emotioneel geraakt worden en met momenten afdwalen, hoe kort ook. Zelfmanagement is onontbeerlijk door jezelf steeds uit je eigen verhaal te halen om weer opnieuw te luisteren naar de ander.

5. Vertrouwen in zelfredzaamheid, grootsheid en heelheid zien coachee (en jezelf)

Zodra je twijfelt aan de zelfredzaamheid van de coachee, zal hij direct jouw twijfel voelen. Wanneer de coachee merkt dat je hem vertrouwd zal hij langzaam contact kunnen maken met zijn eigen vertrouwen. Merk je dat je twijfelt, betekent het niets anders dan dat je naar je zelf moet kijken, naar de twijfel en angsten in jezelf. De coachee is niets anders dan een spiegel van jezelf. Denk aan de vader die het kind het de vrijheid geeft om te rennen en te vallen. Dit geeft ruimte om te proberen, te oefenen en te leren.

6. Je grootstheid accepteren

Je verdriet accepteren is een ding, maar je grootsheid accepteren is een ander. Dat is iets waar ze in Amerika een stuk verder mee zijn. In Nederland wordt al snel gezegd dat je normaal moet doen. Wanneer je jezelf naar voelt, ga je nare dingen doen. Voel je jezelf groots, ga je grootste dingen doen. Het is onmogelijk de coachee te stimuleren grootse stappen te zetten, wanneer deze
grootsheid niet in energie ‘gespiegeld’ word door de coach. Heeft de coach misschien een oordeel over zijn eigen grootsheid?

Lees verder over 5 daagse mindfulnesscoaching opleiding, in 7 stappen mindfulness dieptecoaching

dinsdag 18 oktober 2011

In 7 stappen de sfeer positief beïnvloeden

Gedrag roept gedrag op, energie roept energie op.

Onder energie versta ik: het totaal pakket aan emoties, verwachtingen, intenties en overtuigingen die je met je meedraagt. Je kunt het zien als de uitstraling die iemand heeft. Als iemand zich goed voelt, dan is dat fysiek zichtbaar hoe iemand loopt maar ook voelbaar. Deze persoon heeft dan ook andere gedachten dan wanneer hij zich ‘naar’ voelt en doet dan vanzelfsprekend ook andere dingen.

Met aanwezigheid en intentie de sfeer beïnvloeden

Belangrijke elementen om de sfeer te beïnvloeden zijn de kracht van jouw aanwezigheid en intentie. Aanwezigheid: Ben je veel aan het denken, dan zit je meer in je hoofd. Voel je fysiek contact met je lijf, zit je meer in je lijf. Daar waar je met je aandacht bent, ben je aanwezig. Hoe meer je in je lijf zit, hoe krachtiger je volledige aanwezigheid.

De intentie heeft te maken met ‘de wil’. Hoe sterker je iets wilt, hoe meer voelbaar het is. Als je van iets echt overtuigd bent en dit heel sterk wilt, ga je het ook anders denken, voelen, praten en ga je ook anders bewegen. Lees verder over ‘de krachtigste persoon bepaald de sfeer’.

In 7 stappen de sfeer positief beïnvloeden

  1. Bepaal welke intentie je wilt neerzetten (bv. openheid)
  2. Voel hoe sterk je dit werkelijk wilt.
  3. Haal een herinnering op toen je dit gevoel het meeste ervoer. Haal de details terug, zoals met wie je toen was, waar, wat je zei, dacht, en voelde etc.
  4. Check je lijf, waar voel je dit gevoel in je lijf. Als jij volledig (bv. open) bent, hoe en waar voel of ervaar je dit? (maak je niet druk als je dit niet geheel kunt voelen. Jouw intentie is belangrijker dan je capaciteit om te voelen)
  5. Maak dit gevoel groter. Stel je voor dat je dit gevoel toelaat in je gehele lijf.
  6. Word je bewust van je ‘eigen ruimte’. Iedereen heeft een kleine ruimte om zich heen, wat ook de ruimte is die je afstand houd naar andere mensen toe, ook wel eigen ruimte, comfort zone of aura genoemd. Stel je voor dat je deze ruimte om je heen hebt en deze intentie ook in de ruimte om je heen neerzet.
  7. Herinner jezelf aan deze intentie gedurende de dag en herhaal kort deze stappen.
Deze stappen helpen je te herinneren aan je intentie. Zoals hierboven aangegeven heeft jouw intentie/wil direct invloed op hoe je denkt, voelt, en gedraagt. Dit draagt natuurlijk direct bij aan de sfeer.
O ja….geloof niet wat ik hier opschrijf, probeer het uit en vertrouw op je eigen ervaring. Probeer het uit om de sfeer positief te beïnvloeden. 

zondag 16 oktober 2011

Mindfulness dieptecoaching in 7 stappen

Mindfulness coaching: de ander begeleiden in het aanvaarden van zichzelf

1.Onderwerp: waar wil je op gecoacht worden?
De coachee vertelt wat hij of zij wil veranderen of niet tevreden over is. Vaak gebeurt het dat de coachee praat over emoties, terwijl deze niet voelbaar zijn. Bijvoorbeeld iemand die vertelt dat hij boos is terwijl hij glimlacht. Belangrijk om dit te registreren als coach en te vragen naar wat de coachee werkelijk voelt.
2.Startpunt: emoties zijn zichtbaar / voelbaar
De emotie wordt zichbaar. Vraag door zodat de coachee deze nog meer kan waarnemen. Denk aan vragen zoals: wat was de situatie, wat dacht je,, wat maakte dat je je zo voelde, wat was er zo belangrijk voor je, wat voelde je, etc.
3.Coachee richt aandacht op lichaam
De emotie is nu fysiek voelbaar. Vraag door coach: wat voel je nu? Wat ervaar je nu bij die plek die meest om aandacht vraagt. De coachee beschrijft wat hij of zij ervaart. Help de coachee om dit te onderzoeken. Is het hard, zacht, groot, klein, heeft het een kleur, dik, dun, beweeglijk, star...etc
4.Coach begeleid met vragen en luisteren. De coach stelt met name vragen wanneer:
–Coachee (non)verbale signalen geeft, wanneer de coachee gaat zuchten of verzitten, of......
–Intuitie coach, volg je gevoel of intuitie wanneer je moet checken.
–De coach gebruikt het eigen lichaam als referentiepunt. Wanneer je iets begint te voelen in je buik, zou je kunnen vragen wat de ander op dit moment ervaart in zijn of haar buik. Grote kans dat er dan ook iets gebeurt bij de coachee. Zo niet, ook goed, zo ja breng je de coachee misschien tot verdere verdieping.
5.Doorgaan tot andere fysieke sensatie om aandacht vraagt
Fysieke sensaties in het lijf worden uiteindelijk altijd groter of kleiner. Grote kans dat andere sensaties opkomen tijdens het begeleiden. De sensatie die het meest om aandacht vraagt is het belangrijkste.
6.Indien fysieke sensaties niet meer aanwezig zijn, terug via dezelfde
route naar beginpunt

Uiteindelijk dienen geen nieuwe sensaties zich meer aan en verdwijnt het gevoel. Soms pas na een uur mindfulness coaching! En soms pas de tweede sessie, echter uiteindelijk verdwijnt het altijd. Je gaat vervolgens weer terug naar de vorige sensaties die dan meestal ook verdwenen zijn.
7. Afsluiten met onderzoeksvraag of meditatiehuiswerk
Onderzoeksvragen kunnen zijn: Hoe verhinderd dit gevoel jou om te leven? Op welke momenten beinvloed dit gevoel jou? Wanneer ga je weg van dit gevoel?
Meditatiehuiswerk kan inhouden dat de client elke dag 5 minuten de situatie voor de geest haalt en met aandacht bij dit gevoel blijft komende weken.
Heel fijn om je emoties te accepteren, maar accepteer je ook je grootsheid. Naast diepte-coaching, kun je dezelfde stappen ook nemen om te komen tot hoogte-coaching. Accepteer je als begeleider of coach ook je eigen grootsheid of diepte?
Geloof niet wat je hoort of leest, maar geloof je eigen ervaring. Ervaar of en hoe het werkt voor je.
Lees verder over mindfulness coaching of over de opleiding tot mindfulnescoach

donderdag 13 oktober 2011

Opleiding tot Mindfulness coach

Deze nieuwe opleiding start 12 januari en is gericht op het begeleiden van de coachee in het aanvaarden van zichzelf.

Wat onderscheid deze opleiding tot mindfulness coach
  • Coachingsopleiding gericht op begeleiden van de coachee bij aanvaarding van zichzelf. Dat zijn de dieptes, maar ook de hoogtes die aanwezig zijn bij de coachee.
  • Gebruik van meditaties en meditatietechnieken
  • Aanwezig zijn bij gevoelens en emoties (ook 'positieve')
  • Gebruiken van intuitie, luisteren en gebruiken van signalen in jezelf en bij de coachee
Uiteraard leer je ook de basis coachingsvaardigheden zoals krachtige vragen stellen, openen en afsluiten van gesprekken. In een kleine groep oefenen we met elkaar en je wordt gevraagd om tussen de blokken iemand te zoeken die voor jou als coachee wil fungeren zodat je het geleerde in praktijk kunt brengen.

Interesse? Lees meer over de inhoud van de training of data en kosten van deze mindfulness coachingsopleiding. Schrijf je anders in voor de open dag op 15 december te Kerkdriel (nabij Den Bosch)

donderdag 22 september 2011

Contact met de diepere lagen in jezelf

Door mediteren kom je in contact met jezelf. Je ontwikkelt een observatie vermogen om waar te nemen, bijvoorbeeld de fysieke sensaties die je ervaart. Naarmate je meer mediteert zal je lichaamssensitiviteit toenemen en kun je steeds diepere lagen van jezelf waarnemen (net als de wijnconnaisseur die door de jaren heen steeds meer nuances kan waarnemen). Toch blijven we vaak weg van onze diepere lagen, omdat:

  • De pijn die we tegenkomen en daarmee het natuurlijke afweermechanisme zijn te groot (het mechanisme zorgt ervoor dat we weggaan van de pijn die we niet willen ervaren)
  • De lichaamssensitiviteit nog niet zo voldoende is
  • De mate van mildheid en aandacht nog niet voldoende zijn om deze pijn te omvatten.
Mediteren in groepen en meditatiebegeleiding

Elke deelnemer brengt zijn energie en intensiteit mee naar de groep. De gezamenlijke energie biedt mogelijkheden voor intensere en diepere meditaties dan je veelal alleen kunt. Je kunt je voorstellen dat elke gedachte, emotie of elk verlangen aanwezig is in de vorm van energie of trillingen. Deze zijn (on)bewust voelbaar en in de ruimte aanwezig. Hoewel je daar misschien niet bewust van bent, reageert je lichaam daar direct op. Wanneer je in de meditatie wordt uitgenodigd om te observeren wat er is, observeer je jezelf, maar direct ook de energie die in de ruimte aanwezig is. Je wordt uitgenodigd om met mildheid te zijn naar jezelf, je eigen emoties, gedachten en verlangens, maar daarmee ook naar alle andere deelnemers met hun emoties en gedachten en verlangens.

Het belang van de meditatieleraar / meditatiedocent

De meditatiedocent verbindt in eerste instantie de groep en zet als eerste de energie neer. Doorgaans heeft de docent op diepere lagen de emoties doorleeft en is hij of zij in staat met mildheid te zijn naar deze emoties van zichzelf en anderen. Net zoals alle emoties, gedachten, verlangens van de deelnemers in de ruimte aanwezig zijn, geldt dat ook voor de mildheid, aandacht en de energie die de docent inbrengt. Deze bieden een veiligheid en ruimte waardoor de deelnemers gemakkelijker naar diepere lagen kunnen afzakken.

Lees verder over mindfulness coaching of over de krachtigste persoon bepaalt de sfeer.

In een andere emotie stappen

Je gedraagt je naar hoe je je voelt.
Voel je je vrolijk, dan gedraag je je anders naar mensen toe dan wanneer je boos of verdrietig bent. De emotie is altijd gekoppeld aan een mentale (gedachten) en een fysieke (houding) component. Ik zou ook kunnen zeggen: ‘je gedraagt je naar hoe je denkt’ of ‘je gedraagt je naar hoe je loopt’ of zelfs ‘je gedraagt je naar de woorden die je zegt’. Al deze componenten veranderen in meer of mindere mate wanneer je gevoel verandert.

Mindfulness en emoties
Vanuit mindfulness gaat het om aanvaarding van het moment. Het is ook mijn ervaring dat dit de beste lange termijn strategie is wanneer het over emoties gaat. Je kunt immers niet weglopen van jezelf. Ik ben echter ook praktisch en soms is het niet even snel en simpel om te aanvaarden hoe je je voelt. Soms is het ook leerzaam om bewust in een andere (vaak minder bekende) emotie te stappen. Hieronder een techniek om in een andere energie te stappen, waarbij je alle bovenstaande componenten aanpakt.

Veranderen hoe je voelt
Hoe meer componenten mee veranderen, hoe succesvoller je in de andere emotie kunt stappen.
1. Zoek een rustige plek waar je niet gestoord wordt.
2. Stel je voor: Haal een herinnering voor de geest waarbij je je geweldig (of iets anders) voelde. Let op dat ene belangrijkste moment.
3. Let op: hoe intentioneler je bent, hoe effectiever deze oefening
4. Wat deed je, met wie, wat zag je, wat hoorde je, etc. Let op specifieke details.
5. Als muziek hierbij een rol speelt, misschien helpt het om deze muziek op te zetten
6. Haal terug hoe jij je voelde. Wees specifiek waar je in je lijf je dit prettige gevoel nu opmerkt.
7. Breng de fysieke component erbij, dit is erg belangrijk. Ga staan zoals je stond en beweeg zoals je bewoog. Merk op dat deze beweging intentioneel blijft.
8. Ga verder met de beweging, haal de herinnering voor de geest, maak de beweging groter. Stel je voor dat het gevoel in je lijf zich uitbreid, maar het groter.
Lees hier tips om je beter te voelen. 

Werkt een stap niet, ga dan terug naar de vorige stap. Het is vaak makkelijker om deze techniek in tweetallen uit te voeren. De ander kan je helpen over de drempel van je eigen beperkingen heen te stappen. Merk je dat het totaal niet werkt, dan zit je waarschijnlijk te diep vast in je huidige emotie. Wees mild en met aandacht voor jezelf en hoe je voelt. Lees hier verder voor (lange termijn) tips voor om te gaan met emoties.
Onbewust kun je jezelf tegenwerken. Wil je een vrijblijvende afspraak om dit uit te proberen? Neem contact met me op.

zondag 24 juli 2011

Zelfvertrouwen en meditatie

Vertrouwen word getest in situaties van verandering. Mensen met zelfvertrouwen herken je tijdens extreme verandering. Zij vertrouwen erop dat ‘alles goed’ komt, wat er ook gebeurt. Dat denken ze niet alleen, maar ze voelen dat of weten het. Ze hebben een innerlijke rust van waaruit ze overzicht kunnen houden, beslissingen kunnen nemen en rustig kunnen blijven.

Vertrouwen op anderen
Bij twijfel vertrouwen veel mensen op anderen. Ze ‘geven’ vertrouwen aan de ander (of bv. een organisatie of bedrijf), waarbij ze (on)bewust een set regels opstellen waaraan de ander moet voldoen, anders wordt het vertrouwen geschaad. Je eist eigenlijk dat de ander of misschien een bedrijf geen onverwachte dingen doet (bv. je ontslaan of relatie beëindigen). Dergelijke dingen gebeuren in de praktijk toch. Wanneer je dan in staat bent om vanuit ontspanning te geloven in een goed einde, dan kun je zeggen dat je zelfvertrouwen hebt.

De basis van zelfvertrouwen.
Bij zelfvertrouwen, vertrouw je erop dat je elke verandering in de omgeving aankunt. Vaak weet je dat pas wanneer je de verandering hebt meegemaakt. Tot die tijd kun je er alleen over mijmeren. Juist die mijmeringen creëren angsten waardoor we gaan twijfelen. Een tijdje na de verandering, zal je merken dat je het overleeft hebt en er waarschijnlijk sterker uitgekomen bent, vaak met een toename van zelfvertrouwen. Je hebt ervaren dat je dergelijke veranderingen aankunt.

Mindfulness meditatie en zelfvertrouwen
Meditatie richt zich op het aanvaarden van dat wat er is en helpt daarmee direct bij het accepteren van veranderingen. Door regelmatig te mediteren oefen je jezelf in het accepteren van emoties en gedachten. Hoe extremer de verandering, hoe intenser de emoties en gedachten die je zult ervaren. Aanvaarding kun je oefenen en leid tot vertrouwen. Je bent in staat om vanuit een rustpunt te kijken naar je eigen emoties, gedachten en de veranderingen in je omgeving.

Meer over zelfvertrouwen vergroten: Zelfvertrouwen verbeteren