dinsdag 21 maart 2017

Stress!! Mediteren in de bouwmarkt

Zojuist een Mindfulness meditatie (stress reductie) training afgerond bij de Praxis. Jawel, een meditatie training in een bouwmarkt van de praxis. Waar het hoofdkantoor denkt dat ‘nuchtere’ werknemers niet openstaan voor meditatie training op het werk, zit ik in een lokale zelfstandige vestiging van de praxis met 9 werknemers in een ruimte in de bouwmarkt te mediteren.

                                                                                         
Artikel geschreven door: Luc van Esch, gecertificeerd Mindfulness MBSR trainer
Interesse in meditatie bij jouw bedrijf? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

Iedereen kan stress ontwikkelen 

Er zijn overal prikkels en signalen waar je stress van kunt krijgen. Zodra je in een drukke omgeving bent, zijn er signalen, geluiden, beelden, prikkels die stress kunnen opleveren. Ook in rustige omgevingen, want het hoofd en de gedachte-machine en bijbehorende emoties draaien bij de meeste mensen gewoon door. Bij elk mens, dus ook in de bouwmarkt!

Stress zit voor het grootste deel in je hoofd. 

Stress wordt voor een groot deel bepaald niet zozeer door het werkelijke situatie, maar door de manier waarop we tegen de werkelijkheid aankijken. Vroeger was er de woeste sabeltand tijger waar we stress van kregen. In de bouwmarkt kan het een ontevreden klant zijn, wachtende klanten of een bestelling die te laat komt. Ons brein signaleert dit als gevaar, ook al is er geen sprake is van onmiddellijke fysieke dreiging, Het stress-systeem wordt automatisch in gang gezet.

Zelfs boswachters kunnen stress hebben

Het beroep wat iemand uitoefent maakt niet uit. Of het nu een medewerker is van een bouwmarkt, kassière, bankmedewerker of boswachter. In het bos zijn er misschien minder prikkels, maar ook boswachters denken, hebben meningen, verwachtingen en oordelen. Zo kwam ik een half jaar geleden een boswachter tegen die stress had. Hij vertelde dat hij zich steeds drukker maakte over het afval wat rondslingerde in de bossen en er stress van kreeg. (lees verder over signaleren stresssignalen) 

Omgaan met de stress in de bouwmarkt 

Je kunt leren om bewust te worden van je gedachten, houding en zienswijze, die de stress veroorzaakt. En dan blijkt opeens dat we een keuze hebben! Bij de boze klant even ademhalen, ipv reageren. Of bij drukkte i.p.v. sneller te rennen en de stress daarmee verergeren, even pas op de plaats en ademhalen. Dan kunnen we de stress beantwoorden in plaats van dat we er automatisch op reageren. (lees verder over tips om stress te verminderen). 

Reacties van enkele bouwmarkt-medewerkers over deze meditatietraining:

‘Ik heb meer inzicht in hoe je stress kunt herkennen en kunt voorkomen.’
‘Ik merk nu na de training dat het af en toe lukt om mijn gedachten 'uit te zetten'. Maar de cursus heeft mij ook in laten zien dat er nog wel wat irritaties zitten wat het werk betreft.'
'Leren moment rust nemen ipv altijd bezig te zijn'
 'Ik ben wel rustiger en meer in het moment gekomen, maar merk wel dat een hoop dingen harder binnenkomen en ik directer ben geworden.verder laat ik meer gewoon op me af komen zonder te veel te piekeren. Dit zijn stiekem best grote veranderingen en hier moet ik een nieuwe weg mee zoeken voor mij zelf. Wat nog wel een bonus is, is dat ik afgelopen dinsdag bij de osteopaat geweest ben en mijn lichaam duidelijk losser was als normaal'

Geen opmerkingen: