zaterdag 28 januari 2017

Hoofdpijn na de meditatie

2 deelnemers klaagden over een lichte hoofdpijn na hun meditaties, het doen van de bodyscan, tijdens de training en ook thuis. Het komt niet zo vaak voor, maar het verbaasde me dat twee deelnemers hier last van hadden. Het was warm in de ruimte. Was dat de reden? Of te weinig zuurstof? Of lag het aan de manier van mediteren?

Hoe mediteer je? Open ontspannen of gefocust gespannen.....?

Ik vroeg de deelnemers de volgende oefening te doen:
1. Richt je aandacht op een punt voor je. Focus alle aandacht op dit punt. Houd deze focus ongeveer een minuut aan. 
2. Kijk vervolgens nog steeds naar dit punt, echter nu met een open, meer open, panoramische blik. Wees je meer bewust van je omgeving, terwijl je nog steeds naar dit punt kijkt. Houdt deze open blik ongeveer een minuut vast.
Herhaal 1 en 2 nog een keer en merk de verschillen op. 

Na de oefening vroeg ik ze wat ze opgemerkt hadden. Bij eerste oefening merkten ze op dat de hoofdpijn weer een beetje terugkwam. De tweede oefening was veel meer ontspannen en veel prettiger.

Ontspannen mediteren, waarnemen zonder je best te doen

De twee deelnemers herkenden dat ze de eerste manier gebruikten wanneer ze mediteerden. Ook herkenden ze de focus om vaak dingen erg goed te willen doen. Dat was ook een van de reden om aan de mindfulnesstraining mee te doen. De overmatige focus om dingen goed te willen doen, en dat dingen niet altijd gaan zoals ze willen leverde vaak stress op. De week erop hadden beide deelnemers geen hoofdpijn meer bij het maken van hun huiswerk. 

Een meditatie kan een drukke bedoeling zijn, zeker in het begin van de training. Jij doet in feite niets, je neemt alleen waar. Er kunnen veel geluiden zijn, veel afleiding om je heen of je kunt veel gedachten hebben. Jij zelf hoeft er niets mee te doen. Door dit in de meditatie te beoefenen, kun je leren om ook in het dagelijkse leven met een open en ontspannen blik waar te nemen, zonder direct stressvol op situaties te reageren.

Geen opmerkingen: