woensdag 1 april 2015

Omgaan met hooggevoeligheid

Steeds meer mensen kunnen niet meer ontspannen op hun werk of in de aanwezigheid van bepaalde collega's. Ze zijn overgevoelig voor sfeer en nemen emoties en gevoelens over van anderen.

Op zoek naar de oorzaak kun je wijzen naar de hoge gevoeligheid. Of je kunt wijzen naar de drukke dynamische (werk)omgeving of die lastige collega's. Beiden zijn juiste constateringen. De echte oorzaak ligt in onszelf hoe we omgaan met wat we voelen.
'Je hebt geen last van de ander, je hebt last van jezelf wanneer je bij de ander bent.'

Leren omgaan met wat je voelt

Alles begint met erkenning van jouw hooggevoeligheid en acceptatie van jezelf. Die erkenning heb je hoogstwaarschijnlijk niet gekregen toen je klein was. Daarnaast heb je ook niet geleerd hoe je moet omgaan met emoties en wat je voelt.
Daarom doen we doorgaans dingen die niet werken zoals:
  • Negeren wat we voelen.
  • Er over nadenken
  • Vechten tegen wat we voelen
Wat we nodig hebben is een ontspannen aanwezigheid waarin we kunnen toelaten wie we zijn en wat er is. Hoe komen we daar?

4 Stappen omgaan met hooggevoeligheid

Omgaan met en loslaten van gevoelens, emoties en energieën kun je leren. Vanuit de Tai Chi zijn er vier stappen bekend die je kunt gebruiken. De stappen zijn bekend als: "ontspannen, zinken, focus en flow". 
  1. Ontspannen. Onbewust spant je lijf zich aan wanneer je emoties of gevoelens ervaart. Een gespannen lijf houdt emoties vast. Wanneer je iets aanspant, kun je ook weer leren ontspannen.  Bedenk dat veel mensen niet kunnen ontspannen of weten hoe gespannen ze zijn. Ontspanning zorgt ervoor dat je uit je hoofd komt en in je lijf zakt. Ontspannen creëert aanwezigheid in je lijf.(lees meer over ontspannen)
  2. Zinken / Aanwezig zijn. Wanneer je in je lijf aanwezig bent, zit je niet in je hoofd. Je hoofd is de plek die het gevecht tegen je emoties en gevoelens organiseert. Wanneer je veel gedachten hebt, zit je logischerwijs in je hoofd ;) Ontspan en zink. Kom uit je hoofd en zak in het lijf als geheel. Aanwezigheid zorgt voor focus.
  3. Focus / Aandacht. Je richt je ontspannen aandacht daar waar jij op dat moment je aandacht wilt richten. Valkuil voor veel mensen is de aandacht te veel te richten op te ander. Hierdoor gaan we juist de emoties en gevoelens van de ander meer voelen. Of we richten onze aandacht op het niet willen voelen van de emotie, waardoor we de emotie juist versterken. Je blijft met je aandacht bij jezelf. Wat je aandacht geeft groeit. Aandacht geeft beweging.
  4. Flow / beweging. Daar waar aandacht is, gaat je energie stromen. Volg de beweging van binnenuit. Voel de innerlijke beweging en ook de beweging in jouw emoties en gevoelens. Je bent ontspannen, aanwezig en stuurt de energie met je aandacht. Je emoties en gevoelens gaan bewegen en veranderen.

Omgaan met te intense gevoelens

Bovenstaande stappen kun je in elke situatie toepassen. Hoe meer je hierin getraind bent, hoe meer je kunt meebewegen met wat er is. Je kunt zijn met wat er is op dat moment. Dit kun je leren door het beoefenen van Tai Chi en meditatie.
Andere praktische suggesties voor het omgaan met intense gevoelens zijn:
  • Neem een time-out. Zoek een rustige plek op en kom tot jezelf.
  • Benoem wat je voelt en ervaart
  • Het helpt om te weten dat deze gevoelens tijdelijk zijn. Morgen zullen er weer andere gevoelens zijn.
  • Richt je aandacht op je ademhaling, dat zorgt voor rust. Werkt dat niet voor je, kies dan een plek in je lijf waar je het meest rustig bent. 
  • Ga de natuur in. 
  • Zinken; zak wat door je benen, voel je lijf, benen en voeten op de grond. 
  • Drink (extra) rustig wat water.
  • Lees verder over omgaan met emoties
Meer weten? Leren om te ontspannen in contact met een ander? Doe de training mindfulness in communicatie. Voor meer informatie kijk op de site van ontdek jezelf.

Geen opmerkingen: