dinsdag 24 februari 2015

Meditatie is fitness voor de geest

Na een paar weken fitnessen zal je niet direct effect ervaren, zeker wanneer je dit maar een keer per week doet. Wanneer je het een aantal weken dagelijks doet, voel je jezelf snel fitter, je hebt meer uithoudingsvermogen en je voelt jezelf krachtiger. Hetzelfde geldt voor mediteren. Je zult merken dat je na een aantal weken sneller 'herstelt' van gedachtekronkels, emoties en spanningen. Mediteren is mentale fitness. Je ervaart meer innerlijke rust, aanwezigheid en ontspanning in je dagelijkse leven.

Zoals met alles wat je leert, is herhaling de beste strategie om iets te leren. Na een langere periode van regelmatig mediteren zal je voor jezelf kunnen zeggen wat het oplevert voor je. Lees verder: 10 tips voor het eerst mediteren.

Mentale houding bij meditatie

Meditatie gaat over bewust zijn. Veel deelnemers in trainingen zeggen regelmatig 'het was een slechte meditatie. Ik had veel gedachten.' Bij meditatie geeft het niet dat je gedachten hebt. Het gaat over aanwezig zijn en bewust zijn van eventuele gedachten die opkomen.

Er is dan ook geen goed of fout tijdens mediteren, dat zijn immers ook weer gedachten. Zo is elke meditatie anders. Tijdens de meditatie heb je misschien veel gedachten, de andere keren ervaar je diepe rust en ontspanning. Een volgende keer voel je misschien alleen irritatie of kun je geen lekkere fysieke houding vinden.

Hoe meer je gericht bent op het succes van meditatie en het krijgen van rust, hoe meer gespannen je zult zijn. Je zult opmerken dat juist de onaangename gevoelens en gedachten tijdens de meditatie je naar verloop van tijd nieuwe inzichten brengen en diepere niveaus van innerlijke rust. Probeer je oordeel wat je over de meditatie hebt, los te laten.

Belangrijke elementen bij mediteren

Lees onderstaande door en kijk eens of je deze elementen herkent. Misschien dat je onderstaande elementen ook herkent in je dagelijkse leven. Welk element is voor jou de grootste uitdaging?
  1. Oordeelvrij. Er is geen goed of fout in de meditatie. Het gaat om het observeren wat er is zonder het oordeel.
  2. Beginnersblik. Kijk naar jezelf en wat je ervaart alsof je het voor het eerst ervaart. Dit maakt dat je het gemakkelijk kunt observeren vanuit nieuwsgierigheid naar wat er is.
  3. Loslaten. Je stelt met mediteren geen doel wat je wilt bereiken. Doelen stellen leidt je af van het hier en nu.
  4. Acceptatie. Je bent je gewaar van wat er is zonder het te veranderen. Wanneer dat niet lukt omdat je tegen de huidige situatie vecht. Kijk dan of je het gevecht kunt accepteren.
  5. Mildheid. Wees mild voor jezelf (en anderen). Elke meditatie is anders, wees mild voor jezelf als het een keer niet lukt (zoals je zou willen). Waardeer jezelf voor de oefening die je doet.
  6. Geduld. Aandachtstraining heeft tijd nodig. Gun jezelf de tijd.
  7. Doorzettingsvermogen. Net als met fitnessen zal het de eerste weken tijd en energie kosten voordat je er de vruchten van kunt plukken. 
Lees verder over  6 redenen waarom meditatie werkt of verder over tips fysieke meditatiehouding

Geen opmerkingen: