zaterdag 21 februari 2015

9 Tips meditatiehouding

De fysieke houding bij mediteren

Bij een meditatiehouding is het belangrijk dat je alert en aanwezig kunt blijven zitten. Dit hoeft niet te betekenen dat de houding altijd comfortabel en ontspannen moet zijn. Welke houding je ook kiest, je zult altijd tijdens de meditatie spanningen of ongemakken ervaren. Deze kunnen je helpen om je meer richten op je lijf in plaats van op de gedachten die je (erover) hebt.

Mediteren op meditatiekussen of meditatiebankje

Het zitten op een meditatiekussen of bankje is geen eis. Het gaat immers niet om de houding, maar om aandacht. Wanneer je voor het eerst mediteert, zal een gevorderde yoga-houding je waarschijnlijk te veel ongemakken bezorgen waardoor het moeilijk zal zijn om geconcentreerd te blijven. Je zult dan waarschijnlijk te veel bezig zijn met de ongemakken. Pak dan ook die houding die bij je past waardoor je ontspannen en alert kunt blijven tijdens de meditatie. Liggen of een stoel waarbij je onderuit gaat zitten, is meestal niet aan te raden omdat velen dan eerder in slaap zullen dommelen. Meditatie gaat over bewust - zijn, aanwezigheid en aandacht.

Stil zitten tijdens het mediteren

Kijk eens of het je lukt om gedurende de meditatie compleet stil te zitten. Het kan immers gemakkelijk zijn om bij elke kriebel of kramp de aandacht te laten afleiden door te gaan verzitten. Wat een suggestie is om een kort moment te kijken naar de relatie tussen deze kriebel en de reactie die we normaal gesproken hebben. Als we besluiten om niet te bewegen, geven we kracht aan onze meditatie omdat we hiermee onze concentratie in stand houden. In dit proces vergroten we de concentratie en komen we op een dieper niveau. Deze concentratie brengt de kwaliteiten van stabiliteit, kalmte en maakt het mogelijk om in rust te blijven wanneer er emoties opkomen.

  

Tips voor meditatiehouding

  1. Zorg ervoor dat de grond, kussen of stoel waar je op zit als een steun onder je zit.
  2. Bij het zitten op de stoel, zit je met een rechte rug.
  3. Hoofd / kin ontspannen, kin lichtjes naar beneden.
  4. Voeten stevig op de grond
  5. Handen in de schoot.
  6. Tong lichtjes tegen je gehemelte helpt om speekselvorming te voorkomen.
  7. Je kunt ervoor kiezen je ogen dicht of open te houden. Houd je de ogen open, richt je dan op een punt een meter voor je op de grond. Met gesloten ogen is het voor veel mensen vaak gemakkelijker om contact te maken met hun binnenwereld.
  8. Begin vanuit een ontspannen houding. Kaken, schouders en armen ontspannen.  
  9. Kies die houding die bij je past en probeer gedurende de meditatie die houding vast te houden.
Lees verder 10 tips voor het eerst mediteren. of 6 redenen waarom meditatie werkt.

Geen opmerkingen: