vrijdag 27 juni 2014

Tips voor meer zelfwaardering

Herken je de waardering die er voor je is? 

In Nederland spreken we waardering vaak niet uit, wat niet wil zeggen dat deze er niet is. Herken je de verpakking waarin de complimenten zitten? Ze kunnen verpakt zijn in een glimlach, de aandacht die je krijgt, het kopje koffie wat voor je gehaald wordt, die loonsverhoging of die uitdagende opdracht die je krijgt op je werk.

                                                                                         
Artikel geschreven door: Luc van Esch, trainer & coach
Meer waardering op de werkvloer? Of zelf-waardering voelen? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

Kun je waardering ontvangen? 

Soms wordt de waardering expliciet uitgesproken. Vaak voelt de ander zich gegeneerd voor de positieve aandacht en praat deze er snel overheen. Ze zijn het niet gewend. Of er wordt als reactie gegeven ‘het was geen moeite’ of ‘het was maar een kleinigheidje’. Hetzelfde gebeurt als je een cadeau geeft en de ander zegt: ‘dat had je niet hoeven doen’. We zijn de kunst van het ontvangen verleerd.

Vertel eens….word je ook blij wanneer jouw cadeau enthousiast ontvangen wordt? Gun de ander ook dit gevoel! Je bent toch blij als je waardering ontvangt? Laat het dan ook zien!

Wat je geeft krijg je terug 

Mensen die zich niet gewaardeerd voelen, zijn doorgaans niet goed in het geven van complimenten. Belangrijk om te beseffen dat mensen die waardering uitspreken, gewaardeerd worden en ook meer complimenten en waardering krijgen dan anderen die dat niet doen.Lees verder hoe je deze waardering kunt geven.

Kortom: zie de waardering, ontvang deze, vergroot je zelfwaardering en spreek de waardering die je voelt uit.


Tips voor meer zelfwaardering. 

  • Investeer in persoonlijke ontwikkeling. Zelfkennis, vaardigheden en kennis vergroten het zelfvertrouwen en zelfwaardering. 
  • Omring je met mensen die je waarderen. Je kunt mensen die zichzelf en anderen niet waarderen niet veranderen. 
  • Vergelijk jezelf niet met anderen en zoek geen waardering bij anderen. Begin jezelf te waarderen.  
  • Sta jezelf toe dat je ook fouten mag maken. Ken je iemand die nooit fouten maakt? 
  • Deel je successen met anderen. 
  • Maak een lijst met positieve eigenschappen en kwaliteiten. Vraag hulp van anderen wanneer je moeite hebt deze lijst te maken. 
  • Verander van omgeving. Zoek een andere baan of omgeving waar ze je wel waarderen. 
  • Meditatie helpt om te accepteren hoe je bent en hoe je je voelt. 
  • Doe dingen waarbij je jezelf waardeert. 
  • Wees niet te streng voor jezelf. 
  • Vraag aan vrienden wat ze waarderen aan jou en je vriendschap.
  • Maak een lijst met dingen die je hebt bereikt 
  • Start met ontvangen. Mensen vinden het leuk iets te geven wanneer het ook echt ontvangen wordt. Hoe meer jij ontvangt, hoe meer de ander zal geven. 
  • Spreek uit wat je nodig hebt aan waardering. Wees specifiek hoe, wanneer je in welke vorm je het nodig hebt. ga bij jezelf na of je werkelijk kunt ontvangen. Misschien ben jij wel iemand die ‘volgens anderen’ niet openstaat voor waardering en feedback. 
  • Kijk naar wat er goed gaat in plaats van wat er beter kan of wat er fout ging. Beloon jezelf wanneer er iets goed is gegaan. 
  • Schrijf ’s ochtends op welke drie dingen jij wil doen die dag. Doe ze en wees tevreden over de dag.
Zelfwaardering is besmettelijk. Hoe groter je zelfwaardering, hoe meer waardering anderen je zullen geven. Alsof ze aanvoelen dat jij degene bent die ze waardering moeten geven.

Je kunt waardering voelen voor iemand. Werkelijk geven van waardering is niet mogelijk. Hoe kun je iets geven wat niet tastbaar is? Bovendien, iets wat wordt gegeven, kan ook weer worden afgepakt. Zorg ervoor dat de waardering werkelijk in jou leeft. Zelfwaardering kan niemand je afpakken. Iets wat werkelijk met jou verbonden is, blijft van jou. Lees verder over hoe je waardering kunt laten zien.

Geen opmerkingen: