zondag 4 mei 2014

6 redenen waarom mindfulness meditatie werkt


  1. Meer aandacht. Door te mediteren, train je je aandacht. Daar waar jij aandacht aan geeft groeit. Je kunt bewuster kiezen voor gedachten die een positiever effect hebben voor je. Je besteedt minder energie en aandacht aan dingen die niet werken voor je zoals ‘negatieve’ gedachten of piekeren. 
  2. Je laat los. Je emoties en gedachten toelaten, helpt om ze los te laten. De oorzaak van emotionele problemen is het vermijden van deze emoties door ze vast te zetten en te onderdrukken. 
  3. Fysieke en mentale gezondheid. Uit onderzoek blijkt een positief effect op fysieke, emotionele en mentale gezondheid. Denk aan afname zuurstof verbruik, afname spierspanning, verlaging bloeddruk, coherente hartslag, verlichting van pijn, verbetering persoonlijk zelf beeld, etc.
  4. Meer wijsheid en inzicht. Door te mediteren word je bewust van je gedachten, emoties en het effect van je denken op je emoties en gedrag. Je krijgt inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen. Deze inzichten stellen je in staat andere effectievere keuzes te maken. 
  5. Meer sympathie en medeleven. Mediteren vergroot acceptatie van jezelf, hoe jij je voelt, wat je denkt en doet. Door de acceptatie van jezelf ontstaat vanzelf ook acceptatie en medeleven voor de ander, de gevoelens, gedachten, oordelen en het gedrag van anderen. 
  6. Meer geduld en innerlijke rust. Door te mediteren, leer je te observeren wat je voelt en ervaart. Hierdoor ontstaat innerlijke rust en leer je ook geduldig te reageren op gedrag van anderen en veranderingen in de omgeving.

Geen opmerkingen: