vrijdag 30 mei 2014

15 tips vasthouden van je voornemens

Heb je ook voornemens die wilt volhouden? Hieronder 15 tips om je voornemens vast te houden en daarmee je doelen te bereiken.

Stap 1: Heb je toekomst helder 

Weet wat je wilt en waarom dit belangrijk voor je is. Dit versterkt je motivatie. Heb helder hoe de toekomst eruit ziet wanneer jij je doelen bereikt. Wees specifiek: Wat doe je dan anders? Hoe voel jij je dan? Wat is de impact op jouw leven en je omgeving? Hoe zou dat zijn voor je? Etc.

Je motivatie is de kracht die je helpt om je doelen te bereiken en door te gaan wanneer het even tegen zit.

Stap 2: Je omgeving erin betrekken. 

Ervaring leert dat gedragsverandering vele malen effectiever bereikt wordt door het inschakelen van je sociale omgeving. Zij kunnen je herinneren, advies geven, helpen, steunen en feedback geven wanneer je niet doet wat je je voorgenomen hebt. Je omgeving ziet meer dan je zelf ziet.

Heel belangrijk: deel je dromen met mensen die je bevestigen! Omring jezelf met positieve mensen die vertrouwen hebben in jou en jouw voornemens. Dit zal je eigen vertrouwen versterken.

Stap 3: 15 tips om je voornemens vast te houden en je doelen te bereiken. 


  1. Zet kleine stapjes die je kunt bereiken. Dit geeft bevestiging, herinnert je aan je doelen en geeft je vertrouwen in het kunnen bereiken van de volgende stap. 
  2. Gun jezelf de tijd. Je hebt minimaal 21 dagen nodig om in je hersenen routine op te bouwen. Verwissel eens in de bestek-la de messen en vorken. Na ca. 21 dagen pak je weer automatisch de messen uit het juiste bakje. 
  3. Zichtbare reminder. Post-it briefjes ophangen op je pc of toilet met woorden, spreuken, krachtzinnen die je helpen herinneren aan je voornemens of motiveren. Hang het op een plaats waar je regelmatig komt. Een grote spreuk of afbeelding achter je bureau ophangen of achtergrond van de je laptop instellen of vooraan in je agenda een plaatje of afbeelding stoppen. 
  4. Out-look instellen die je elke dag/week herinnert aan je voornemen. Dit kan ook betekenen dat je een specifieke tijd blokkeert om je voornemens uit te voeren. 
  5. Sociaal netwerk. Vrienden en familie om ondersteuning vragen. Je sociale kring heeft de meeste impact op jou. Zie stap 2!
  6. Vraag om steun / advies / tips bij het bereiken van je voornemens. Je weet zelf hoe leuk het is en hoe goed het voelt om iemand te helpen. Gun iemand anders ook dit gevoel. 
  7. Leidinggevende en collega’s. Een verandering op je werk gaat niet lukken wanneer je de omgeving op je werk er niet bij betrekt. Vraag feedback! Plan naast reguliere gesprekken ook gesprekken in die gaan over jouw voornemens en persoonlijke ontwikkeling. 
  8. Rolmodel. Ken je iemand die al doet wat jij wilt bereiken? Breng veel tijd door met deze mensen. Door te observeren leer je en bovendien word je geïnspireerd om ook te bereiken wat de ander reeds heeft bereikt. 
  9. Coach / begeleider / vriend. Regelmatig (dat kan ook 1x per half jaar zijn) jezelf er aan herinneren wat je wilt bereiken in je leven en je neus weer de goede kant op zetten. O.a. iemand die scherp observeert, jouw kan motiveren en jou de waarheid durft te vertellen wanneer jij jezelf in de weg zit. 
  10. Focus op de positieve toekomst. Blijf niet te veel hangen in het verleden of waarom het niet lukt je voornemens vol te houden. Je doel bereiken begint altijd met de eerst volgende stap.  
  11. Apps: bv. Mindfulness-bell, die kun je instellen zodat die op willekeurige momenten afgaat ter herinnering.......
  12. Commitment creëren. Schrijf de afspraak met jezelf op papier of maak deze afspraak met iemand. Het uitspreken van afspraken maakt het definitiever. 
  13. Positief denken. Richt je aandacht op wat je voornemen je oplevert (in plaats van wat het je kost) 
  14. Visionboard maken en ophangen. Een visionboard is een board met daarop jouw visie van de toekomst in woorden, plaatjes, kleuren etc. Zichtbaar maken waar je naar toe wilt, helpt om dit te bereiken. 
  15. Fysiek anker. Iets fysieks bij je dragen wat je herinnert aan wat je wilt doen, bereiken of waarom het zo belangrijk voor je is. Je kunt ook iets fysieks kopen en op een plaats zetten die je regelmatig ziet. Bv. fles champagne, beeldje, steen, foto etc. 
Heb je aanvullingen op deze lijst? Of zelf moeite je voornemens helder te krijgen of deze vast te houden? Neem gerust contact op. Ik sta open voor je vragen en opmerkingen.

Geen opmerkingen: