maandag 31 maart 2014

Tips omgaan met verliefdheid

Herinner je nog jouw eerste verliefdheid? Je voelde je blij wanneer je bij de ander was en je kon niet stoppen met denken aan de ander. Dat kan prettig zijn, maar ook ongewenst en onhandig zijn wanneer je in een relatie zit die je niet wilt verbreken. En dan?

Wat is verliefdheid? 

Door bij de ander te zijn, ervaar je intens geluk. Diep van binnen wordt er iets wakker in je, iets wat je vergeten was. Je voelt je compleet, geaccepteerd en blij. Je voelt dat je leeft en natuurlijk wil je dit gevoel vasthouden. Je wil er meer van. Het gevolg is een enorm verlangen om bij de ander te zijn.

Liefde is vrijheid, verliefdheid is voorwaardelijk

Verliefdheid is niet hetzelfde als liefde. Liefde is onvoorwaardelijke vrijheid. In verliefdheid daarentegen zit een voorwaardelijkheid. De aanwezigheid van (of denken aan) de ander is nodig om jezelf compleet te voelen. Jij wilt iets van de ander en hebt de ander nodig. Jezelf goed voelen (of gewaardeerd, gezien, etc…) is voorwaardelijk verbonden aan de ander.

Hoe de verliefdheid ontstaat 

Verliefdheid ontstaat omdat je jezelf niet als compleet ervaart. Er is een leegte in jou die de ander door zijn of haar aanwezigheid lijkt op te vullen. Je ziet de ander niet zoals deze is, maar slechts die aspecten die jou vervullen met blijdschap. Zodra de ander weg is, is die leegte weer voelbaar. Jouw leegte zal naar verloop van tijd (eventueel tijdens een relatie) langzaam opgevuld worden. Wanneer deze eenmaal is opgevuld, zul je de ander completer kunnen zien. Je gaat dan ook de ‘minder’ prettige eigenschappen van de ander zien. De verliefdheid gaat uiteindelijk weg.

7 tips omgaan met verliefdheid. 

Voor de meesten is verliefdheid fijn en iets moois. Voor een ander kan het een uitdaging zijn om er mee om te gaan. De suggesties komen vanuit het Mindfulness gedachtegoed, acceptatie en zijn met wat er is. Vechten tegen wat je voelt of denkt, vergroot doorgaans het effect en het verlangen. Wat je niet kunt krijgen is immers lekkerder. De tips:
  1. Geniet van je verliefdheid. Sta het gevoel toe en geniet van het moment. Hoe meer je vecht tegen het gevoel, hoe meer het aanwezig zal blijven. 
  2. Leer de ander kennen. Wanneer het mogelijk is om de ander te leren kennen leer je vanzelf alle eigenschappen kennen van de ander. Probeer helder te krijgen of het liefde is die je voelt of alleen de hunkering naar het compleet zijn. Is beide aanwezig? 
  3. Afstand creëren. Afstand nemen kan helpen, echter alleen op de korte termijn. Je zult immers blijven hunkeren naar het gevoel wat je voelt wanneer je bij de ander bent. De hunkering heeft met jou te maken, niet zo zeer met de ander.
  4. Leer jezelf (je lijf, emoties en gevoelens) kennen wanneer je bij de ander bent. Wat geeft de ander jou, wat jij jezelf (nog) niet kunt geven? Wat maakt je zo blij bij de ander. 
  5. Meditatie en ontspanningsoefeningen kunnen helpen ervaren wat je voelt, zonder er op te reageren. Schrijven. 
  6. Schrijf teksten, een gedicht of (afscheids)brief. Sta je gevoelens toe en geef ze een plek. 
  7. Praat er over met anderen of je geliefde. Praten kan opluchting, duidelijkheid en ruimte geven.
Suggesties, vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Laat graag een bericht achter.

                                                                                         

Artikel geschreven door: Luc van Esch, trainer & coach
Behoefte aan ondersteuning? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

1 opmerking:

Anoniem zei

IK VIND DIT EEN HELE GOEIE SITE MAAR NIET VOOR MIJ IK BEN ZO NOT NIET VERLIEFD