woensdag 8 januari 2014

Tips om beter te kunnen slapen

Door vermoeidheid, pijn en stress kan het slaappatroon verstoord raken. Dat geeft stress en nog meer vermoeidheid. De volgende tips lijken misschien open deuren, maar wie ze een aantal weken achtereen consequent opvolgt, schiet er vrijwel zeker iets mee op.

  1. Kies een vaste opsta-tijd. Bijvoorbeeld 7u en tel het aantal uren dat je wilt slapen dan terug. Als je 8 uur wilt slapen, ga je dus om 23u naar bed. Wil je 10u slapen, dan ga je om 21u naar bed. Houd dit consequent vol. Ook in het weekend. 
  2. Als je na 20 – 30 minuten niet in slaap bent gevallen, of ’s nachts wakker ligt, doe dan de lichaamsverkenning meditatie bodyscan. Je rust dan in ieder geval uit. 
  3. Beperkt het lezen in bed tot maximaal 30 minuten. 
  4. Kijk in bed geen TV. Reclames en talkshows houden je juist wakker. Bovendien zegt het licht van de TV tegen je hersenen dat het tijd is om op te staan. 
  5. Ontspan voor het slapen gaan. Bouw de dag af en vermijd ongeveer een uur voor het slapen gaan inspannende geestelijke of lichamelijke activiteiten. 
  6. Een dutje ’s avonds is sterk af te raden. In plaats van een dutje overdag kun je de lichaamsverkenning doen. • Draai de wekker om, zodat je er niet steeds op kunt kijken. Het zien van de tijd geeft alleen maar onrust. 
  7. Vermijd cafeïne na 18u. Deze stof zit niet alleen in koffie, maar ook in thee, cola en chocolade.
  8. Gebruik alcohol niet als slaapmuts. Een tot twee glazen verspreid over de avond kunnen echter geen kwaad. 
  9. Eet licht, want vet en sterk gekruid eten kunnen oprispingen geven, zeker als je gaat liggen. 
  10. Niet roken. Nicotine werkt stimulerend, bemoeilijkt het inslapen en verhoogt het aantal nachtmerries. 
  11. Beweging bevordert de lichamelijke vermoeidheid en daardoor de nachtrust. Houd er rekening mee dat door het sporten de lichaamstemperatuur stijgt, waardoor je moeilijker de slaap vat. Dit effect houdt 5 tot 6 uur aan, waarna de slaap bevorderende daling van de temperatuur volgt. De ideale tijd om te bewegen is daarom ’s middags. 
  12. Neem voor het slapen gaan een bad of douche. Dat ontspant de spieren. Bijkomend voordeel is dat het lichaam daarna snel afkoelt, wat uitnodigt tot slapen. 
  13. Kou slaapt lekkerder dan hitte. Zorg voor een koele omgeving. Compenseer koude voeten door sokken te dragen.
  14. Leg pen en papier naast je bed en schrijf kort belangrijke gedachten van je af. Dat geeft ook vaak rust. 
Heb je zelf tips om beter te kunnen slapen of te ontspannen. Geef ze hier onder aan. 

1 opmerking:

Karel zei

Bedankt voor de Tips!