zondag 26 februari 2012

Top 10 tips ontspannen naar het werk

Denk je veel aan je werk? Veel stress en weinig ontspannen op je werk? Mogelijke oorzaken:
  • Presteren onder druk 
  • Drukke agenda
  • Onzekerheden bv. (onbewuste) angst om te falen. Veel denken betekent altijd onderliggende emoties.
  • Je kunt geen nee zeggen
Praktische tips voor ontspanning op het werk
  1. Plan rust in je agenda. Elke dag heeft onvoorziene urgente en belangrijke spoedjes waar je op moet reageren. Zorg dat je altijd ruimte hebt in je agenda om hier tijd voor vrij te maken. Dit betekent ook pauzes nemen om te ontspannen en energie op te laden. 
  2. Nee-zeggen. Zeg nee wanneer iemand iets van je wilt. Geef je grenzen aan, duidelijk en met aandacht voor de ander. Bedenk ook dat duidelijk nee zeggen vaker wordt gezien als kracht, dan als zwakte.
  3. Minder beloftes. Hoe meer je belooft, hoe groter de druk is die je op jezelf legt. Geef aan wat je kunt en wat je niet kunt. 
  4. Prioriteiten stellen. Maak een lijstje en onderverdeel alle activiteiten tussen belangrijk / niet-belangrijk en urgent / niet-urgent. Merk je dat je al je activiteiten betiteld hebt als belangrijk en urgent maak dan een extra verdeling binnen deze groep. 
  5. Vraag om hulp. Iemand helpen geeft mensen een fijn gevoel. Dat kun jij creëren wanneer je iemand om hulp vraagt. Wil niemand je helpen, kortom: ze zeggen allemaal nee, dan weet je meteen dat nee-zeggen geaccepteerd wordt in jouw bedrijf (ga naar punt 2)

    Tips voor een ontspannen lichaam en geest
  6. Tempo Vertragen. Grote kans dat het tempo op je werk hoger ligt dan het tempo van je weekend. Het weekend gevoel meenemen op je werk kun je doen door het tempo mee te nemen. Ga bewust iets rustiger lopen. Gek genoeg neem je dan ook meer ontspanning mee en houd je een rustigere ademhaling en het is tevens aanstekelijk voor je collega’s. 
  7. Meditatie. Steeds meer managers gaan mediteren om te kunnen ontspannen in de spanning. Mediteren is niets anders dan aandacht trainen. Ook topsporters kunnen niet zonder aandacht, waarom topmanagers dan wel want het versterkt je focus & concentratie (minder afleidende gedachten), geeft innerlijke rust en helpt bij het aanvaarden van je emoties waardoor je minder snel uit het veld bent geslagen door onverwachte gebeurtenissen. 
  8. Doe elke dag iets leuks op je werk. Denk aan iets leuks wat je die dag gaat doen. Gedachten zijn gekoppeld aan gevoelens en emoties. Denken aan iets positiefs wat je gaat doen zorgt voor een positief gevoel en direct meer ontspanning. Zorg ervoor dat je elke dag iets leuks doet, al is het maar een kopje koffie bij je favoriete secretaresse. 
  9. Bewegingsoefeningen. Ga hardlopen, of doe voor je ontbijt 20 minuten yoga oefeningen. Je rekt en strekt je lijf, bent met aandacht en je ontspant weer. Je bloed gaat stromen, je hersenen krijgen meer zuurstof. Resultaat is meer energie en meer ontspanning. 
  10. Goed ontbijt. Neem de tijd voor een goed en gezond ontbijt. Zorg dat je wat eet, ook als je niet zoveel honger hebt. Heb je nooit honger in de ochtend, eet dan ’s avonds wat minder. Het wordt dan ook makkelijker om ’s ochtends op te staan. Je lichaam heeft energie nodig om goed te kunnen functioneren. 
Lichaam en geest werken samen. De ervaring leert dat de tijd die het je kost om bovenstaande te doen, dat je die terugverdient. Op je werk ervaar je meer helderheid, ontspanning en scherpte en na het werk heb je minder tijd nodig om te herstellen van een drukke dag.

2 opmerkingen:

Suzanne zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Bas zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.