donderdag 15 december 2011

Uitwisselbaarheid van emoties en gedachten

Emoties roepen gedachten en gedrag op. Hoe bozer of blijer je voelt, hoe sterker je zult reageren. Zo ook roepen gedachten emoties op en vervolgens ook weer gedrag, of dat nu verbaal of non-verbaal gedrag is.

Vergelijk onderstaande zinnen eens:

1. Ik eis dat je luistert naar me!

2. Jij moet luisteren naar me

3. Ik wil dat je luistert naar me

4. Luister graag eens naar me

5. Het zou fijn zijn als je luistert naar me

Aan de eerste zin zit een sterkere emotionele lading dan bij de laatste zin. Hoe krachtiger de gedachten zijn die in je opkomen, hoe sterker de emoties, hoe groter de woorden die gaat gebruiken en hoe sterker je zult reageren.

De gedachten en gevoelens die je hebt zijn verbonden met elkaar.

Echter niet alle gedachten zijn verbonden aan gevoelens. Er zijn immers zoveel gedachten en sommige gedachten komen niet in jouw hoofd voor, terwijl ze wel bij andere mensen door het hoofd kunnen spoken. Die gedachten die bij jou blijven hangen, blijven bij je plakken omdat er een emotionele lading of beleving aan zit.

Waar gedachten niet tastbaar zijn, zijn emoties wel voelbaar in het lijf. Ze komen tot uiting in verbaal en non-verbaal gedrag. Emoties en gedachten zijn in jou een en hetzelfde. Je zou ze kunnen zien als energie, waarbij de emoties een meer vaste vorm hebben.

Lees verder over omgaan met emoties of wat zijn gedachten of de wijsheid van het lichaam

Geen opmerkingen: