zondag 16 oktober 2011

Mindfulness dieptecoaching in 7 stappen

Mindfulness coaching: de ander begeleiden in het aanvaarden van zichzelf

1.Onderwerp: waar wil je op gecoacht worden?
De coachee vertelt wat hij of zij wil veranderen of niet tevreden over is. Vaak gebeurt het dat de coachee praat over emoties, terwijl deze niet voelbaar zijn. Bijvoorbeeld iemand die vertelt dat hij boos is terwijl hij glimlacht. Belangrijk om dit te registreren als coach en te vragen naar wat de coachee werkelijk voelt.
2.Startpunt: emoties zijn zichtbaar / voelbaar
De emotie wordt zichbaar. Vraag door zodat de coachee deze nog meer kan waarnemen. Denk aan vragen zoals: wat was de situatie, wat dacht je,, wat maakte dat je je zo voelde, wat was er zo belangrijk voor je, wat voelde je, etc.
3.Coachee richt aandacht op lichaam
De emotie is nu fysiek voelbaar. Vraag door coach: wat voel je nu? Wat ervaar je nu bij die plek die meest om aandacht vraagt. De coachee beschrijft wat hij of zij ervaart. Help de coachee om dit te onderzoeken. Is het hard, zacht, groot, klein, heeft het een kleur, dik, dun, beweeglijk, star...etc
4.Coach begeleid met vragen en luisteren. De coach stelt met name vragen wanneer:
–Coachee (non)verbale signalen geeft, wanneer de coachee gaat zuchten of verzitten, of......
–Intuitie coach, volg je gevoel of intuitie wanneer je moet checken.
–De coach gebruikt het eigen lichaam als referentiepunt. Wanneer je iets begint te voelen in je buik, zou je kunnen vragen wat de ander op dit moment ervaart in zijn of haar buik. Grote kans dat er dan ook iets gebeurt bij de coachee. Zo niet, ook goed, zo ja breng je de coachee misschien tot verdere verdieping.
5.Doorgaan tot andere fysieke sensatie om aandacht vraagt
Fysieke sensaties in het lijf worden uiteindelijk altijd groter of kleiner. Grote kans dat andere sensaties opkomen tijdens het begeleiden. De sensatie die het meest om aandacht vraagt is het belangrijkste.
6.Indien fysieke sensaties niet meer aanwezig zijn, terug via dezelfde
route naar beginpunt

Uiteindelijk dienen geen nieuwe sensaties zich meer aan en verdwijnt het gevoel. Soms pas na een uur mindfulness coaching! En soms pas de tweede sessie, echter uiteindelijk verdwijnt het altijd. Je gaat vervolgens weer terug naar de vorige sensaties die dan meestal ook verdwenen zijn.
7. Afsluiten met onderzoeksvraag of meditatiehuiswerk
Onderzoeksvragen kunnen zijn: Hoe verhinderd dit gevoel jou om te leven? Op welke momenten beinvloed dit gevoel jou? Wanneer ga je weg van dit gevoel?
Meditatiehuiswerk kan inhouden dat de client elke dag 5 minuten de situatie voor de geest haalt en met aandacht bij dit gevoel blijft komende weken.
Heel fijn om je emoties te accepteren, maar accepteer je ook je grootsheid. Naast diepte-coaching, kun je dezelfde stappen ook nemen om te komen tot hoogte-coaching. Accepteer je als begeleider of coach ook je eigen grootsheid of diepte?
Geloof niet wat je hoort of leest, maar geloof je eigen ervaring. Ervaar of en hoe het werkt voor je.
Lees verder over mindfulness coaching of over de opleiding tot mindfulnescoach

Geen opmerkingen: