vrijdag 21 oktober 2011

Mindfulness coach top 6 belangrijke eigenschappen

Mindfulness coaching: “het begeleiden van de ander bij het
aanvaarden van zichzelf.”

1. Aanvaarding van jezelf. De ander begeleiden in het aanvaarden van zichzelf, begint bij aanvaarding van jezelf.

Wanneer jij als coach je eigen emoties niet kunt toelaten heb je er waarschijnlijk een oordeel over (vergelijk jezelf met het oordeel loze kind die binnen 5 minuten alle emoties de revue kan laten passeren zonder er iets van te vinden). Elk oordeel over het toelaten van je emoties is direct voelbaar bij de coachee, bv. ‘ik mag niet boos zijn’. De coachee zal dit (on)bewust waarnemen, en voelen dat hij niet boos mag zijn. Hij zal hierdoor minder makkelijk (of niet) contact kunnen maken met deze emoties. Hoe kun je de boosheid van je coachee aanvaarden als je je eigen boosheid veroordeelt? Dat is onmogelijk.

2. Bewustzijn van je energie, omdat energie, energie oproept bij de ander. (energie is het totaalpakket aan gevoelens,overtuigingen, emoties, verwachtingen etc. die je (on)bewust neerzet in een ontmoeting)

Wanneer je enthousiast of verdrietig bent, voelt de ander dat. Zo is ook de rust of onrust die iemand heeft direct voelbaar. Ook de oordelen die je hebt over emoties zoals bij punt 1 genoemd zijn direct voelbaar. Jouw energie heeft direct impact op de coachee en de loop van het gesprek. Scherm je als coach je emoties af voor je cliënten? De cliënt voelt dit en sluit ook haar emoties af.
Zo is al bewezen dat kinderen waarvan je verwacht dat ze slim zijn beter presteren dan kinderen waarvan je verwacht dat ze dom zijn. Jouw verwachtingen zijn voelbaar en nodigen bij de ander direct uit om dit te laten zien. Wees authentiek in wat je voelt en ervaart!

3. Liefdevolle aandacht is helend

Er is niets zo helend als liefdevolle aandacht. Denk aan de liefde die de moeder geeft aan haar kind waardoor alle pijn verdwijnt en het kind in overgave kan zijn met wat er is. Deze liefde is bij iedereen aanwezig en geeft de coachee de ruimte zichzelf over te geven aan wat er is. Aanvaarden van jezelf is niets anders dan overgave aan het moment en dat wat er op dat moment is.

4. Aanwezigheid en aandacht

Je merkt direct in een gesprek wanneer jouw gesprekspartner aan iets anders denkt. Luistert de ander wel? Ook de coach is mens en zal in het gesprek vast en zeker emotioneel geraakt worden en met momenten afdwalen, hoe kort ook. Zelfmanagement is onontbeerlijk door jezelf steeds uit je eigen verhaal te halen om weer opnieuw te luisteren naar de ander.

5. Vertrouwen in zelfredzaamheid, grootsheid en heelheid zien coachee (en jezelf)

Zodra je twijfelt aan de zelfredzaamheid van de coachee, zal hij direct jouw twijfel voelen. Wanneer de coachee merkt dat je hem vertrouwd zal hij langzaam contact kunnen maken met zijn eigen vertrouwen. Merk je dat je twijfelt, betekent het niets anders dan dat je naar je zelf moet kijken, naar de twijfel en angsten in jezelf. De coachee is niets anders dan een spiegel van jezelf. Denk aan de vader die het kind het de vrijheid geeft om te rennen en te vallen. Dit geeft ruimte om te proberen, te oefenen en te leren.

6. Je grootstheid accepteren

Je verdriet accepteren is een ding, maar je grootsheid accepteren is een ander. Dat is iets waar ze in Amerika een stuk verder mee zijn. In Nederland wordt al snel gezegd dat je normaal moet doen. Wanneer je jezelf naar voelt, ga je nare dingen doen. Voel je jezelf groots, ga je grootste dingen doen. Het is onmogelijk de coachee te stimuleren grootse stappen te zetten, wanneer deze
grootsheid niet in energie ‘gespiegeld’ word door de coach. Heeft de coach misschien een oordeel over zijn eigen grootsheid?

Lees verder over 5 daagse mindfulnesscoaching opleiding, in 7 stappen mindfulness dieptecoaching

Geen opmerkingen: