zondag 24 juli 2011

Zelfvertrouwen en meditatie

Vertrouwen word getest in situaties van verandering. Mensen met zelfvertrouwen herken je tijdens extreme verandering. Zij vertrouwen erop dat ‘alles goed’ komt, wat er ook gebeurt. Dat denken ze niet alleen, maar ze voelen dat of weten het. Ze hebben een innerlijke rust van waaruit ze overzicht kunnen houden, beslissingen kunnen nemen en rustig kunnen blijven.

Vertrouwen op anderen
Bij twijfel vertrouwen veel mensen op anderen. Ze ‘geven’ vertrouwen aan de ander (of bv. een organisatie of bedrijf), waarbij ze (on)bewust een set regels opstellen waaraan de ander moet voldoen, anders wordt het vertrouwen geschaad. Je eist eigenlijk dat de ander of misschien een bedrijf geen onverwachte dingen doet (bv. je ontslaan of relatie beëindigen). Dergelijke dingen gebeuren in de praktijk toch. Wanneer je dan in staat bent om vanuit ontspanning te geloven in een goed einde, dan kun je zeggen dat je zelfvertrouwen hebt.

De basis van zelfvertrouwen.
Bij zelfvertrouwen, vertrouw je erop dat je elke verandering in de omgeving aankunt. Vaak weet je dat pas wanneer je de verandering hebt meegemaakt. Tot die tijd kun je er alleen over mijmeren. Juist die mijmeringen creëren angsten waardoor we gaan twijfelen. Een tijdje na de verandering, zal je merken dat je het overleeft hebt en er waarschijnlijk sterker uitgekomen bent, vaak met een toename van zelfvertrouwen. Je hebt ervaren dat je dergelijke veranderingen aankunt.

Mindfulness meditatie en zelfvertrouwen
Meditatie richt zich op het aanvaarden van dat wat er is en helpt daarmee direct bij het accepteren van veranderingen. Door regelmatig te mediteren oefen je jezelf in het accepteren van emoties en gedachten. Hoe extremer de verandering, hoe intenser de emoties en gedachten die je zult ervaren. Aanvaarding kun je oefenen en leid tot vertrouwen. Je bent in staat om vanuit een rustpunt te kijken naar je eigen emoties, gedachten en de veranderingen in je omgeving.

Meer over zelfvertrouwen vergroten: Zelfvertrouwen verbeteren

Geen opmerkingen: