dinsdag 14 juni 2011

Tennis, concentratie, meditatie en topsport

Topsport en concentratie

Elke topsporter mediteert, echter hij zal niet altijd zo benoemen. Onder sporters wordt het wel eens ‘in the zone’ genoemd, focus, aanwezigheid of concentratie. Allemaal woorden die op hetzelfde neerkomen:

  • Concentratie. Je bent alert. Je bent in staat op tijd te anticiperen op het volgende wat er gebeurt. Meer met aandacht zijn betekent sneller kunnen reageren.
  • Ontspanning, echter wel met intensiteit. Het gaat over balans. Je kunt wel ontspannen zijn, maar bij teveel ontspanning, wordt je slap en mis je de kracht en de dynamiek die nodig is. Daarentegen zorgt teveel spanning voor verkramping.

Aandacht is belangrijk, denk bijvoorbeeld eens aan meditatie en tennis. Wanneer je tussen de rally door aan het boodschappenlijstje denkt, kom je net iets laat voor de volgende bal. Aandacht is de concentratie die zorgt dat niets je afleid.

Topsport en zonder oordeel zijn

Het veroordelen van je eigen fouten werkt niet bij (top)sport. Je kijkt naar je fouten en leert ervan, echter het veroordelen levert irritatie op en daarmee extra spierspanning op plekken die je niet bewust bent waardoor je de volgende tennisbal net wat minder scherp slaat, misschien net verkeerd voor de bal staat waardoor deze net uitgaat. Er zijn maar weinig sporters die elke keer volledig in de irritatie kunnen stappen, deze uiten, loslaten en volledig gefocust weer klaarstaan voor de volgende bal. John McEnroe was zo’n uitzonderlijk voorbeeld. Lees verder omgaan met emoties.

Concentratie en belangrijke momenten

Op belangrijke momenten komt het verschil tussen toppers en subtoppers naar voren. De topper blijft ontspannen. De subtopper begint te denken en verliest 'het moment', de concentratie, 'het nu', met als gevolg kleine spanningen in het lijf. Het lichaam reageert immers direct, de scherpte wordt ietsje minder en kleine foutjes liggen in het verschiet. In topwedstrijden gaat het om een paar punten.

Met meditatie leer je je gedachten en oordelen te observeren en los te laten. Je blijft niet hangen in gedachten. Je bent aanwezig en vergroot je concentratievermogen. De meeste topsporters leren dit door dag in dag uit de aandacht te richten op een tennisbal, echter een meditatietraining zou niet misstaan. Wat denk je van een persoonlijke meditatieleraar meenemen naar de toernooien? Ik zie het wel zitten.

Geen opmerkingen: