woensdag 6 april 2011

Wijsheid van de ademhaling

Jouw ademhaling geeft letterlijk aan hoeveel lucht en daarmee hoeveel ruimte je jezelf geeft. Ben je ontspannen, dan geef je jezelf veel lucht en ruimte in tegenstelling tot wanneer je gespannen bent. Wanneer je contact maakt met iemand of in een andere omgeving bent, heeft dat direct impact op je stemming, spanning en ademhaling.. Je kunt over het algemeen stellen:

Hoge oppervlakkige ademhaling:
Gejaagd gevoel, je zit met je aandacht in je hoofd, veel denken en oordelen, je voelt minder, je blikveld vernauwt. Je geeft weinig ruimte aan wat je voelt en ervaart. Wanneer er (onbewust) emoties worden ervaren die niet prettig zijn, ontstaat er spanning door het verzet tegen die emoties. Aangezien in de buik veelal de emoties worden ervaren, gaat de ademhaling omhoog zodat we de emoties niet hoeven te ervaren.

Diepe rustige ademhaling:
Ontspanning, evenwicht, rust, groter vermogen om waar te nemen. Je zit meer in je lijf en bent in staat meer te voelen. Je geeft ruimte (letterlijk lucht) aan wat je voelt en ervaart.

Het is niet altijd een voordeel om een diepe ademhaling te hebben. Je voelt immers veel meer. De oppervlakkige ademhaling beschermt je tegen te veel voelen. Extreem voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld flauwvallen van de schrik. Let eens op hoe jouw ademhaling op dit moment is. Wanneer ben je volledig ontspannen? Bij wie en bij wie niet (...lees verder)?

Vanuit de mindfulnessgedachte probeer je je ademhaling nooit te forceren. Je ademhaling is niet voor niets zoals deze op dit moment is. Door aandacht en bewustzijn verandert je ademhaling vanzelf. Veranderingen komen wanneer jij en je lichaam daar aan toe zijn.

Geen opmerkingen: