maandag 13 december 2010

Je ziet de wereld zoals jij bent, niet zoals die is.

Wat valt je als eerste op als je naar je een landelijke omgeving kijkt? Misschien zie jij het speelse vogeltje in de boom, of zie jij de boom met z’n takken naar beneden hangen of valt je juist op dat de boom alleen staat met vrij zicht om zich heen. Zoals jij de wereld ziet, zegt iets over jou, over wat jij onbewust belangrijk vindt. Het zijn jouw hersenen die uit alle waarnemingen die specifieke elementen laten opvallen.

Dat geldt voor alles, dus ook zoals jij anderen ziet. Wat zie je als je naar anderen kijkt? Wat valt jou als eerste op? Zie je hoe anderen met elkaar praten, wat ze voelen of wat ze denken? Wat vind je daar van? Als ik naar dezelfde situatie zou kijken zou ik wat anders zien, denken en voelen. Je ziet anderen niet zoals zij zijn, je ziet anderen zoals je zelf bent.

Intuïtie en de kunst van het bewust waarnemen
Ga eens bewuster kijken naar de omgeving en kijk wat je opvalt en wat je ervan vindt. Uiteindelijk zul je opmerken dat het steeds dezelfde dingen zijn die je opvallen. Je leert langzaam je eigen bril kennen waardoor jij naar de wereld kijkt. Er komt dan vanzelf een dag dat je opmerkt dat je deze dingen jou niet meer opvallen. Door bewustzijn verandert de bril. Onbewust heb je de bril afgedaan en ben je anders gaan kijken naar de wereld.

Alles begint bij aanwezigheid en het aankomen in het hier en nu. Je onbewuste overtuigingen wat jij belangrijk vind is waar je aandacht op gericht wordt. Word je vrij van je overtuigingen, dan ben je in staat te zien zoals het is, je bent dan een met je intuïtie omdat je ziet zoals de wereld is en niet zoals jij bent.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ben kunstenaar, en dacht na over mijn werk. Over waarom de ene persoon anders naar mijn werk kijkt dan de andere. De ene ziet echt wat ik bedoel, schilder, en een ander niet, en sommige helpen mij ook met het zien naar mijn werk, opdat sommige werken toch echt noch niet kloppen. En toen kwam de zin naar boven, wat je ziet is wat je bent. Ging dit googelen en kwam bij jou terecht. Vandaar. Begrijp ook absoluut wat jij bedoelt, wat je vertelt op de site. Groet, Titus. afz. titusslewe@gmail.com