woensdag 8 september 2010

Hoe kijk jij naar de wereld?

Wanneer ik trainingen geef voor startende ondernemers, zijn de verschillen heel duidelijk. De pensioen-adviseur zegt heel fel: “je moet een pensioen opbouwen’, de marketing-man zegt bijna boos:”om succesvol te zijn moet je kijken naar de behoeftes van de consument’. De advocaat zegt met nadruk: ‘Succes begint bij goede algemene voorwaarden. De call-centre specialist zegt: 'je moet bellen voor succes' en de trainer zegt 'nee, persoonlijk contact is het allerbelangrijkste’. Logisch dat deze mensen zo denken, immers hun gedachten en bijhorende emoties zijn ontstaan door hun (werk)ervaring uit het verleden. Waarschijnlijk hebben ze zelfs vrienden, collega's en kennissen in hun omgeving die hetzelfde denken en hun bevestigen in hun gedachte patronen.

Bovenstaande keuzes zijn echter geen voorwaarde voor succes of geluk. De starre en inflexibele gedachte-structuren geven duidelijkheid en veiligheid, maar kunnen het je ook lastig maken. Mensen met veel onzekerheid, zouden graag alle risico’s willen afdekken, echter dat is niet mogelijk. Voor de twijfelaars onder ons: er zijn succesvolle ondernemers die niets van wat hier boven staat doen, en toch zijn ze succesvol.

Hoe maak je de juiste keuzes die bij jou passen?

1. Wordt bewust hoe jij naar de wereld kijkt. Anderen zullen je proberen te overtuigen van hun 'juiste' wereldbeeld. Dat zal jou niet succesvoller of gelukkiger maken(misschien de ander wel). Wordt bewust hoe jij kijkt en vertrouw op je eigen keuzes.
2. Check jouw wereldbeeld eens niet bij je vrienden. Grote kans dat je die hebt uitgekozen omdat ze net zo denken als jij. Ga eens naar iemand waarmee je ogenschijnlijk niets mee hebt.
3. Deze volgende stap is een grotere uitdaging. Als iedereen anders kijkt naar de wereld. Wat is dan de waarheid? Stel jezelf de volgende vragen: Is het waar wat jij denkt? Hoe weet je zeker dat het waar is? Weet je absoluut zeker dat het waar is? Zou je ook zonder die gedachte kunnen leven? Hoe ziet dan de wereld eruit?

Geen opmerkingen: